معاونت فرهنگی و اجتماعی
رسانه دانشجویی دات
EnAr ورود 0

جلسه ستاد ازدواج دانشگاهیان استان هرمزگان برگزار شد

جلسه ستاد ازدواج دانشگاهیان استان هرمزگان برگزار شد

جلسه ستاد ازدواج دانشگاهیان استان هرمزگان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای هرمزگان، جلسه ستاد ازدواج دانشگاهیان استان هرمزگان 26 فروردین ماه با حضور اعضای این ستاد در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی، دبیر ستاد استانی ازدواج دانشگاهیان هرمزگان و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای هرمزگان، ضمن تبریک اعیاد و حماسه غرورآفرین غیورمردان سپاه پاسداران در نبرد با صهیونیسم، در ابتدای این جلسه از اعضای حاضر در جلسه قدردانی کرد و بیان داشت: طبق آمار به نظر می‌رسد مقوله زیبای ازدواج، لطافت‌ها و شیرینی‌هایش را تا اندازه‌ای دارد از دست می‌دهد. در دوره‌های گذشته در استان هرمزگان، حدود 900 زوج دانشجو داشتیم که این رقم در طرح ازدواج دانشجویی سال 1402 به 95 زوج رسیده است. طبق نظرسنجی‌ها و پایش‌های صورت گرفته، مساله ازدواج جزو دغدغه‌های اولیه جوانان نیست؛ در حالیکه مهاجرت و اشتغال جزو دغدغه‌های جدی آنهاست و این یک زنگ خطر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه، وضعیت طلاق در زوج‌های دانشجویی را وضعیتی امیدوارکننده و بسیار پایین (حدود 5 درصد) در مقابل میانگین 20 درصدی طلاق در کشور عنوان کرد و افزود: نکته اساسی تاثیرگذار در آمار پایین طلاق در زوج‌های ازدواج دانشجویی، آموزش‌های لازم و خدمات ارائه شده توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به زوج‌های جوان پس از ازدواج است.

دبیر ستاد استانی ازدواج دانشگاهیان هرمزگان ادامه داد: به همین منظور ستاد ازدواج دانشگاهیان در کشور تشکیل شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی سند آن را تصویب کرد. ریاست جمهور، وزرا و ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز به عنوان اعضای اصلی این مجموعه تعریف شدند و اساسنامه و آیین نامه‌ای را تنظیم نمودند. یک ستاد اجرایی نیز در استانها تعریف شد و نماینده مقام معظم رهبری در استان بعنوان رئیس این ستاد، استاندار هرمزگان بعنوان جانشین ایشان، رئیس نهاد رهبری دانشگاههای استان بعنوان دبیر و تعدادی از مسئولین استانی و دانشگاهی نیز بعنوان اعضای این ستاد مشخص شدند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان بر لزوم تقویت میل و رغبت جوانان به ازدواج تاکید کرد و گفت: طبق تصمیم وزارت کشور، سازمان امور اجتماعی و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دو محوریت اصلی آموزش زوج‌ها و برگزاری جشن‌ها ویژه زوجین دانشگاهی توسط ستاد ازدواج دانشگاهیان صورت خواهد گرفت. در طرح پیشنهادی، برگزاری جشن ازدواج دانشگاهیان به همراه آموزش در اردیبهشت‌ماه سال جاری، احداث و ارتقا مسکن متاهلی ویژه دانشگاهیان، حمایت و خدمات ویژه زوج‌های دانشگاهی استان در طول دوران تحصیل، آموزش‌های مربوطه برای دختران و پسران مجرد دانشجو، تاسیس دفتر همرسان در دانشگاه‌ها با محوریت مشاوره و معرفی با رویه علمی و نظارت خانواده‌ها، مورد تاکید است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان و رئیس ستاد استانی ازدواج دانشگاهیان بیان داشت: اقدامات درون‌دانشگاهی، اقدامات استانی و کمک‌هایی از سوی مسئولیت‌های اجتماعی مجموعه‌های متولی از جمله نکات قابل توجه اعضا حاضر در جلسه بود که در دستور کار هر یک از مسئولین قرار خواهد گرفت. در بحث ازدواج دانشجویی تجربه نشان داده هر کجا حمایت‌های مادی کاهش یافت، آمار مزدوجین ما نیز به مرور کم شد. بنابراین لازم است تمرکز اصلی را برروی حمایت مادی و مالی از دانشجویان قرار دهیم. لذا موضوعات مورد بررسی در این جلسه قابل پیگیری و اجرایی شدن است. اگر چه عوامل اجتماعی و برون‌دانشگاهی و محیطی در انگیزه‌های ازدواج جوانان تاثیرگذار است، اما اگر ما به لطف خدای متعال این حمایت را بیشتر کنیم، قطعا شاهد رشد در این زمینه خواهیم بود.

لازم به ذکر است مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، روسای دانشگاههای هرمزگان، علوم پزشکی و آزاد اسلامی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، مسئولین دفاتر نهاد رهبری در دانشگاههای استان از اعضای حاضر در این جلسه بودند و هر یک از حضار به بیان پیشنهادها برنامه‌های پیش رو و نیز اقدامات صورت گرفته در مجموعه تحت امر خود پرداختند.

https://hormozgan.nahad.ir/ZQYsq

 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای هرمزگان

2   0
بازدید امروز: 6    بازدید کل: 189
captcha